Sport & Bewegingsleider-/coördinator leerjaar 1 (basisjaar)
Aantal uur: 260
Je loopt elke dag stage, in de middag.
Stagehandleiding Leerjaar 1 SB
Op deze dagen loop je stage
- ma
- di
- wo
- do
- vr
- za
- zo
5 dagen per week
Belangrijke data
Nov
Jun
Opdrachten
B1-K1-W1: Bereidt een les of training voor
De beginnend beroepsbeoefenaar bereidt een les of training voor. Hij/zij verzamelt informatie over de doelgroep van de les of training, randvoorwaarden en beschikbare trainingsplannen of voorbeeldlessen. Op basis van de verzamelde informatie formuleert de beginnend beroepsoefenaar de doelen van de les of training. Hij/zij maakt een plan voor de les of training en bepaalt hiervoor de opbouw van de les of training, de oefeningen en benodigde materialen en middelen. Hij/zij controleert de accommodatie en benodigde materialen en middelen op aanwezigheid, functionaliteit en veiligheid en meldt eventuele defecten of tekorten volgens de voorschriften van de organisatie. Vervolgens richt hij/zij de sport- en beweegsituatie in.
B1-K1-W2: Voert een les of training uit
De beginnend beroepsbeoefenaar voert een les of training uit. Hij/zij verwelkomt de SB-deelnemers en geeft
informatie over de doelen en de opbouw van de les of training. De beginnend beroepsbeoefenaar demonstreert de
oefeningen. Hij/zij observeert SB-deelnemers, geeft waar nodig aanvullende (individuele) instructies en/of past de
oefening aan. Hij/zij bewaakt de voortgang van les of training en voorkomt onveilige situaties. Wanneer er
incidenten plaatsvinden, reageert hij/zij rustig en grijpt in. Indien nodig past hij/zij EHBO toe en/of schakelt hulp in.
Hij/zij maakt gebruik van de mogelijkheden die de accommodatie biedt en zet materialen en middelen doelgericht
in. Hij/zij houdt toezicht op verantwoord gebruik van materialen en middelen. Hij/zij sluit de les of training af en
ruimt materialen en middelen volgens de voorschriften op.
B1-K1-W3: Begeleidt en instrueert SB-deelnemers
De beginnend beroepsbeoefenaar begeleidt en instrueert SB-deelnemers voor, tijdens en na de les/training bij het behalen van hun doelen. Hij/zij enthousiasmeert, stimuleert en motiveert de SB-deelnemers tot een betere inzet, prestatie en/of tot een gezondere leefstijl. Hij/zij speelt in op individuele verschillen en past zijn/haar handelen waar nodig aan. Hij/zij creëert een veilige sfeer en vervult daarbij een voorbeeldfunctie. Hij/zij signaleert en interpreteert getoond gedrag, beloont sportief en sociaal gedrag, anticipeert op ongewenst gedrag en spreekt SB nodig (preventief) op aan. Hij/zij voert gesprekken met zowel de groep als met individuele SB-deelnemer, waarbij hij/zij vragen beantwoordt en feedback, informatie en advies geeft.
B1-K1-W4: Evalueert de les of training
De beginnend beroepsbeoefenaar evalueert de uitgevoerde les of training samen met de SB-deelnemers en
formuleert de bevindingen. Hij/zij analyseert de bevindingen en reflecteert op zijn/haar eigen handelen. De
beginnend beroepsbeoefenaar formuleert positieve en verbeterpunten en aanbevelingen voor een volgende les of
training. De beginnend beroepsbeoefenaar bespreekt de evaluatie met zijn/haar leidinggevende/verantwoordelijke.
B1-K2-W1: Bereidt het toernooi of evenement voor
De beginnend beroepsbeoefenaar ontvangt een opdracht voor het organiseren van een toernooi of evenement. Hij/zij verzamelt informatie over de doelgroep, doelstellingen, mogelijkheden en randvoorwaarden voor een toernooi of evenement. In afstemming met het team maakt hij/zij verantwoorde keuzes voor het toernooi of evenement en levert een bijdrage aan het plan van aanpak. De beginnend beroepsbeoefenaar maakt op basis van het plan van aanpak een draaiboek voor zijn/haar taken en voert zijn/haar voorbereidende taken volgens het draaiboek uit. Hij/zij werft deelnemers en verzorgt (een deel van) de PR activiteiten. Hij/zij regelt en informeert medewerkers, vrijwilligers en/of stagiaires en zorgt voor de beschikbaarheid van accommodatie, faciliteiten, materialen en middelen. Hij/zij neemt deel aan overleggen voor het toernooi/evenement en houdt het team op de hoogte van de voortgang van zijn/haar werkzaamheden. Bij knelpunten, veranderde omstandigheden of risico’s voor een veilige uitvoering van het toernooi of evenement, schakelt de beginnend beroepsbeoefenaar het team en/of zijn leidinggevende/verantwoordelijke in.
B1-K2-W2: Voert een toernooi of evenement uit
De beginnend beroepsbeoefenaar stemt zijn/haar werkzaamheden tijdens het toernooi of evenement af met het team. Hij/zij controleert de accommodatie, materialen en middelen op aanwezigheid, functionaliteit en veiligheid en zorgt dat alles gereed is voor de start van het toernooi of evenement. Hij/zij vervult de rol van gastheer/gastvrouw en ontvangt, informeert en/of instrueert SB-deelnemers, medewerkers, vrijwilligers en stagiaires. De beginnend beroepsbeoefenaar observeert de situatie tijdens het toernooi of evenement. Hij/zij stimuleert sportief en sociaal gedrag van deelnemers, toeschouwers en betrokkenen bij de uitvoering en spreekt mensen aan bij (sociaal) onveilig, onsportief of negatief gedrag. Bij knelpunten of risico’s voor de veiligheid schakelt hij/zij de eindverantwoordelijke en/of zijn leidinggevende in. Indien nodig past hij/zij EHBO toe en/of schakelt hulp in. Hij/zij sluit het toernooi of evenement af. Na afloop ruimt de beginnend beroepsbeoefenaar materialen en middelen volgens de voorschriften op of instrueert anderen om de materialen en middelen op te ruimen. Hij/zij handelt eventuele (wedstrijd)formaliteiten af. De onderliggende competenties zijn: Plannen en organiseren, Omgaan met verandering en
aanpassen, Samenwerken en overleggen, Aansturen
B1-K2-W3: Evalueert het toernooi of evenement met het team
De beginnend beroepsbeoefenaar evalueert het toernooi of evenement met het team. De beginnend beroepsbeoefenaar noteert zijn/haar bevindingen over de voorbereiding, de uitvoering en de samenwerking. Hij/zij bespreekt zijn/haar bevindingen met het team, luistert naar hun bevindingen en doet voorstellen voor verbeteringen. De beginnend beroepsbeoefenaar legt de afspraken uit de evaluatie over zijn/haar eigen taken en/of handelen vast.
Stagemedewerkers

Heb je vragen over je stageovereenkomst (SOK)? Of kom je er niet uit met het indienen van je uren in Eduarte? Tyson kan je hiermee helpen! Stuur een berichtje via Teams, stuur een mailtje naar het e-mailadres van het Stageburo of kom langs bij het Stagebureau op de 2e verdieping (tegenover lokaal 02.08).
stagebureaupoort@rocvf.nl

Is de stagecoördinator van Sport & Bewegen Bij hem kun je terecht met vragen over bijvoorbeeld je stageopdrachten. Ook andere inhoudelijke vragen kun je aan hem stellen. Zijn e-mailadres is j.godschalk@rocvf.nl.
Begrippenlijst
- Leerbedrijf: plek waar stage wordt gelopen;
- Praktijkopleider: degene die vanuit het stagebedrijf de stagiair begeleidt;
- Beroepspraktijk Vorming (BPV): ander woord voor stage. Mocht je dit tegenkomen, dan weet je wat het betekent;
- Stagecoördinator: degene die vanuit de opleiding verantwoordelijk is voor alles wat betreft de stages;
- Stagedocent: de docent die vanuit de opleiding de stagiair begeleidt, op stagebezoek komt en aanspreekpunt is voor het bedrijf/praktijkbegeleider.