Horeca ondernemer/manager Leerjaar 1

Aantal uur: 600

Op deze dagen loop je stage

Flexibel

5 dagen per week

Belangrijke data

2 JUN
2025
Geen informatie beschikbaar
9 NOV
2025
Geen informatie beschikbaar
25 AUG
2025

13.00 uur – 15.00 uur

Deze terugkomdag is verplicht.

Opdrachten

1

 

P2-K1-W1 Voer voorbereidende werkzaamheden uit → Bediening

Wat ga je doen:

  • Neem de indeling van de tafels en gasten door.
  • Spreek op tijd met je collega’s af wie wat doet en wanneer.
  • Help collega’s als dat nodig is.
  • Controleer of er voldoende spullen zijn.
  • Vul de werkvoorraad aan als dat nodig is.
  • Zet de apparaten klaar die je nodig hebt.
  • Maak de tafelzetting gereed.
  • Maak de mastiek en mise-en-place van jouw examenlocatie.
  • Zorg dat de ruimte en de tafels er netjes en aantrekkelijk uit zien.
  • Werk kostenbewust met de spullen.
  • Werk volgens de regels van het bedrijf op het gebied van veiligheid, hygiëne, milieu en Arbo.
  • Zorg dat je binnen de afgesproken tijd klaar bent.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W1 Voer voorbereidende werkzaamheden uit → Keuken

Wat ga je doen:

  • Spreek met je collega’s af wie wat doet, en wanneer.
  • Help hen als dat nodig is.
  • Controleer of er voldoende materialen, middelen en ingrediënten zijn.
  • Vul de voorraad aan als dat nodig is.
  • Zet de apparaten klaar die je nodig hebt.
  • Maak de mise-en-place. Werk de twee gerechten of componenten uit.
  • Lever je uitwerking in bij de beoordelaar.
  • Werk kostenbewust met de ingrediënten.
  • Werk volgens de regels van het bedrijf op het gebied van veiligheid, hygiëne, milieu en Arbo.
  • Zorg dat je binnen de afgesproken tijd klaar bent.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W2 Werk mee in de bediening → Bediening

Wat ga je doen:

  • Ontvang de gasten.
  • Vraag de gasten of ze specifieke wensen hebben (bijvoorbeeld voor een zitplaats, dieet of eindtijd).
  • Speelt in op de wensen en/of vragen van de gast en zoekt zo nodig naar een passende oplossing.
  • Informeer en adviseer de gasten over de dranken, wijnen en/of gerechten.
  • Neem de bestelling van de gast op. Verwerk de bestelling in het kassasysteem.
  • Serveer de bestelling volgens verschillende draag- en serveermethoden.
  • Geef een uitleg over geserveerde dranken en gerechten.
  • Ruim de tafel af.
  • Maak de rekening op.
  • Controleer de rekening en laat de rekening door de gasten betalen.
  • Neem afscheid van de gasten.
  • Werkt volgens de regels van het bedrijf, de veiligheidsregels en de wettelijke richtlijnen

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W3 Werk mee in de keuken → Keuken

Wat ga je doen:

  • Neem de bestelling en de receptuur die daarbij hoort door.
  • Verzamel de grondstoffen / ingrediënten en producten die je nodig hebt.
  • Spreek met collega’s af wie wat doet, en wanneer.
  • Bereid twee gerechten.
  • Pas de juist technieken toe bij het bereiden van de gerechten.
  • Maak de gerechten binnen de afgesproken tijd klaar om te serveren.
  • Zorg dat de gerechten voldoen aan de kwaliteitseisen van jouw examenlocatie/bedrijf.
  • Houd rekening met de dieeteisen van de gasten.
  • Laat zien dat je voldoende kennis hebt over de verschillende producten en gerechten.
  • Werk netjes en in een logische volgorde.
  • Werk volgens de veiligheidsregels en wettelijke richtlijnen.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W4 Voer afrondende werkzaamheden uit → Bediening

Wat ga je doen:

  • Spreek met collega’s af wie wat doet, en wanneer.
  • Maak de werkruimte en apparatuur schoon.
  • Ruim de werkruimte en apparatuur op.
  • Gebruik de juiste schoonmaakmiddelen en materialen.
  • Ruim na gebruik de schoonmaakmiddelen en materialen veilig en netjes op.
  • Controleer of alle afrondende werkzaamheden zijn gedaan.
  • Controleer of de examenlocatie/bedrijf klaar is voor de volgende dag.
  • Werk volgens het bedrijfsschoonmaakplan, de veiligheidsregels en wettelijke richtlijnen.
  • Vul de controlelijsten uit het bedrijfsschoonmaakplan in. Lever deze in bij de beoordelaar.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W4 Voer afrondende werkzaamheden uit → Keuken

Wat ga je doen:

  • Spreek met collega’s af wie wat doet, en wanneer.
  • Maak de werkruimte en apparatuur schoon.
  • Ruim de werkruimte en apparatuur op.
  • Gebruik de juiste schoonmaakmiddelen en materialen.
  • Ruim na gebruik de schoonmaakmiddelen en materialen veilig en netjes op.
  • Controleer of alle afrondende werkzaamheden zijn gedaan.
  • Controleer of de examenlocatie/bedrijf klaar is voor de volgende dag.
  • Werk volgens het bedrijfsschoonmaakplan, de veiligheidsregels en wettelijke richtlijnen.
  • Vul de controlelijsten uit het bedrijfsschoonmaakplan in. Lever deze in bij de beoordelaar.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K1-W5 Creëer en bewaak de sfeer → Bediening

Wat ga je doen?

  • Straal enthousiasme uit.
  • Vraag naar de wensen en behoeften van gasten.
  • Houd rekening met deze wensen en behoeften.
  • Controleer regelmatig of gasten tevreden zijn.
  • Let op of gasten normafwijkend of ontoelaatbaar gedrag laten zien.
  • Overleg met de andere medewerkers over het ontoelaatbaar gedrag van gasten.
  • Bepaal een logische volgorde om problemen van gasten op te lossen.
  • Leg gasten die de regels overtreden uit wat de bedrijfsnormen en regels zijn.
  • Controleer of de gasten je uitleg begrijpen.
  • Pas je taal, toon en gedrag aan op de gasten.
  • Werk bij ontoelaatbaar gedrag van gasten volgens de bedrijfsformule, het gastvrijheidsconcept, de
    huisregels van de examenlocatie en het sociaal-hygiënisch beleid.
  • Blijf positief en rustig in lastige situaties.

Wat moet je inleveren? : Met de naam P2-K1-W5: een uitgebreid verslag van de werkzaamheden van de
bediening met beeldmateriaal van de locatie en bewijsmateriaal van de werkzaamheden die je hebt verricht
tijdens het werken aan deze kerntaak

2

 

P2-K2-W1 Neem reserveringen voor kamers en zalen aan

Wat ga je doen:

  • Luister naar de gast.
  • Vraag naar de wensen en behoeften van de gast.
  • Sluit je service aan op de wensen en behoeften van de klant.
  • Wijs de gast op aantrekkelijke aanbiedingen of arrangementen.
  • Controleer de beschikbaarheid van de kamer en/of zaal.
  • Informeer de gasten persoonlijk en gastgericht over de reserveringsaanvragen en voorwaarden.
  • Verwerk de aanvragen, no-shows en annuleringen in het boekingsen/of reserveringssysteem.
  • Bevestig de aanvraag aan de gast.
  • Gebruikt de juiste spelling en grammatica in de communicatie richting de gast.

Wat moet je inleveren?: Met de naam P2-K2-W1 Een ingevoerde bevestiging van de reserveringen.

 

P2-K2-W2 & W3 Check de gast in en verleend service

Wat ga je doen:

  • Begroet de gast en sta de gast vriendelijk te woord.
  • Check de gast in met behulp van het reserveringssysteem.
  • Informeer als dat nodig is de collega’s van de relevante afdelingen over de aankomst van de gast.
  • Vraag naar bijzonderheden en wensen van de gast.
  • Bekijk hoe deze aansluiten bij de mogelijkheden van de examenlocatie.
  • Controleer de status van de kamer.
  • Wijs de gast een kamer toe en maak de kamersleutel aan.
  • Open een rekening voor de gast.
  • Geef de gast toeristische informatie en/of informatie over de diensten en faciliteiten van het hotel.
  • Geef duidelijk aan wat er wel en niet kan worden verwacht van de diensten van het hotel.
  • Geef antwoord op eventuele vragen van de gast.
  • Bedien de telefoon en beantwoord e-mailberichten.
  • Neem berichten aan en noteer deze.
  • Gebruik de juiste spelling en grammatica als je schriftelijk communiceert met gasten.
  • Pas je taalgebruik, toon en gedrag aan op de gast.
  • Sluit bij het geven van informatie, advies en service aan bij de wensen van de gast.
  • Werk volgens de instructies en regels van het bedrijf.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K2-W4 Bewaak de veiligheid

Wat ga je doen:

  • Werk in een verslag twee onveilige situaties uit, waarvan er één een situatie is waarbij je zelf mag
    en kan ingrijpen.
  • Beschrijf voor de door jou gekozen situaties: wat je volgens de veiligheidsrichtlijnen en procedures
    van het bedrijf moet doen; op welke manier je zelf mag en kan ingrijpen; wat je doet met meldingen
    van gasten; wie of welke instantie je om hulp vraagt of inschakelt.
  • Beschrijf het proces van registreren van deze twee onveilige situaties op jouw examenlocatie.

Wat moet je inleveren?: Met de naam P2-K2-W4 Een verslag waarin je het bewaken van de veiligheid volgens de regels van het bedrijf benoemt. Je beschrijft daarin de bovenstaande aandachtspunten.

 

P2-K2-W5 & W3 Check de gast uit en verleend service

Wat ga je doen:

  • Begroet de gast en sta de gast vriendelijk te woord.
  • Check de gast uit volgens de richtlijnen en procedures van de examenlocatie.
  • Vraag naar de tevredenheid van de gast.
  • Handel de rekening met de gast af.
  • Neem afscheid van de gast.
  • Verwerk de gegevens van de gast in de guest history.
  • Informeer de juiste afdelingen over het vertrek van de gast en over eventuele bijzonderheden.

Wat moet je inleveren?: voor deze opdracht hoef je niets in te leveren in praktijkbeoordelen.nl. De praktijkbegeleider zal je wel een (of meerdere) keer observeren, terwijl je dit doet en je feedback geven.

 

P2-K2-W6 Maak een night audit rapportage van een omzet

Wat ga je doen:

  • Registreer de omzet van het huidige of een voorgaand jaar.
  • Verwerk de receptiegegevens en statistieken van een werkweek in de juiste overzichten en
    rapporten.
  • Controleer en onderzoek of de overzichten en rapporten kloppen.
  • Maak op basis van de rapporten van minimaal een werkweek een weekoverzicht.
  • Vergelijk het weekoverzicht met die van het jaar daarvoor.
  • Maak op basis van de rapporten van minimaal een werkweek een prognose voor dezelfde periode
    van het jaar erop.
  • Leg uit hoe je tot de getallen in de prognose bent gekomen.

Wat moet je inleveren?: Met de naam P2-K2-W6 De opgestelde rapporten met daarin de uitleg over je prognose

 

P2-K2-W7 Ontwikkel arrangementen en/of speciale activiteiten

Wat ga je doen:

  • Breng de markt van de examenlocatie in kaart: denk aan de trends en/of factoren die een rol
    kunnen spelen; denk aan de wensen en behoeften van de doelgroep die een rol kunnen spelen.
  • Ontwikkel het arrangement of de speciale activiteit.
  • Bereken de prijzen en kortingen van het arrangement of de activiteit.
  • Houd daarbij rekening met de kostprijs van het arrangement/activiteit en de winst die je wilt halen.
  • Schrijf een verslag over het arrangement of de activiteit. Bij ‘Wat lever je in?’ lees je welke
    onderdelen je moet beschrijven.
  • Maak het arrangement of de speciale activiteit bekend aan je opdrachtgever.
  • Toont aan de tevredenheid van de gasten te kunnen inventariseren van een ontwikkeld
    arrangement of activiteit.
  • Onderzoek én schrijf de resultaten en onderbouwing van de tevredenheid van de gasten op in een
    verslag.

Wat moet je inleveren?: Met de naam P2-K2-W7 Een verslag met daarin je uitwerking van jouw
arrangement of speciale activiteit.

Je beschrijft: hoe het arrangement/activiteit past bij de markt van je examenlocatie; hoe je inspeelt op de
wensen en behoeften van de gast; hoe je inspeelt op de markttrends en marktfactoren; hoe je de prijs voor
het arrangement/activiteit hebt berekend (inclusief eventuele korting); hoe je het arrangement/activiteit
bekend maakt bij de markt.

Een verslag over de tevredenheid van de gasten met daarin: de resultaten van de inventarisatie; een
onderbouwing van de resultaten.

3

Tijdens je stage maak je beeldmateriaal van je stagebedrijf waarmee je:

  • het bedrijf voorstelt aan potentiële stagiair(e)s.
  • laat zien welke werkzaamheden je verricht.

Het beeldmateriaal kan dienen als bewijsmateriaal en ga je bij terugkeer gebruiken voor een module-opdracht.

Let op! gasten mogen vanwege de privacy niet in beeld gebracht worden. Verder moet je erop letten dat privégegevens van gasten en het bedrijf niet in beeld komen.

Stagemedewerkers

Is de stagecoördinator van Media, Hospitality en Events. Zij geeft de stagelessen en bij haar kun je terecht met vragen over bijvoorbeeld je stageopdrachten. Ook andere inhoudelijke vragen kun je aan haar stellen. Haar e-mailadres is d.ridderikhof@rocvf.nl.

d.ridderikhof@rocvf.nl

Heb je vragen over je stageovereenkomst (SOK)? Of kom je er niet uit met het indienen van je uren in Eduarte? Tyson kan je hiermee helpen! Stuur een berichtje via Teams, stuur een mailtje naar het e-mailadres van het Stageburo of kom langs bij het Stagebureau op de 2e verdieping (tegenover lokaal 02.08).

stagebureaupoort@rocvf.nl

Begrippenlijst

  • Leerbedrijf: plek waar stage wordt gelopen;
  • Praktijkopleider: degene die vanuit het stagebedrijf de stagiair begeleidt;
  • Beroepspraktijk Vorming (BPV): ander woord voor stage. Mocht je dit tegenkomen, dan weet je wat het betekent;
  • Stagecoördinator: degene die vanuit de opleiding verantwoordelijk is voor alles wat betreft de stages;
  • Stagedocent: de docent die vanuit de opleiding de stagiair begeleidt, op stagebezoek komt en aanspreekpunt is voor het bedrijf/praktijkbegeleider.